Asbestattest
KUUB-experten is erkend gecertificeerd OVAM asbestdeskundige ( ADI) en maakt voor uw vastgoed
asbestattesten op voor:
VERKOOP - WERKEN EN SLOOP.
OVAM-asbestattest is verplicht bij de verkoop van woningen en gebouwen gebouwd voor 2001. Tegen 2032
moet iedere gebouweigenaar van een woning of een gebouw gebouwd voor 2001 over een asbestattest
beschikken. Bij verhuur is de eigenaar die over een asbestattest beschikt, verplicht om een kopie te
bezorgen aan de (nieuwe) huurders.
Hoe verloopt het onderzoek?
In samenspraak wordt een afspraak ingepland; bij voorkeur vanaf 9h30 's ochtends en voorzien we een
tijdsblok van 3h voor een gemiddelde woning.
Voor groot vastgoed met veel asbestverdachte materialen, of vastgoed met gipshoudende leidingen in de
kelder kan de onderzoek tijd oplopen.
De deskundige heeft reeds jaren ervaring met asbest als Tracimatdeskundige, en weet welke materialen
een risico vormen.
De asbest-expert volgt voor het asbestonderzoek de opgelegde richtlijnen van OVAM.
Met expertise kijkt de deskundige mee hoe zonder onderzoeksbeperking de kost voor stalen voor u kan
beperkt worden, en gaat voor plaatsen van staalafname op zoek naar discrete plek in de woning.
De asbestdeskundige gaat zo zorgvuldig mogelijk te werk en bij staalafname wordt het gaatje netjes
gedicht. Het vraagt wat meer tijd voor de deskundige, maar zorgt voor grotere tevredenheid van onze
klanten. De staalafname wordt gefotografeerd zodat indien u nadien de staalgaatjes niet terugvindt dit
steeds kan achterhalen.
Voor pleisterwerk muren en plafonds wordt gewerkt met mengstalen. Vb: 4 tot 5 puntstalen worden
verzameld als 1 mengstaal voor labo-analyse.
Dat bespaart voor u de kost bij staalafname : ipv 4 stalen voor muren wordt u slechts 1 staal
aangerekend!
Het is de plicht van de deskundige om een grondig onderzoek uit te voeren en te zorgen dat u een
correct en betrouwbare analyse krijgt van uw woning.
Een correct onderzoek kan niet zomaar op een korte tijdspanne van 1 uur. Ter plaatse geeft de expert
meer uitleg en u kan nadien ook steeds terecht voor bijkomende vragen.
Dit asbestattest kadert in het Vlaamse asbestafbouwbeleid. De Vlaamse Regering wil zo snel mogelijk al
het aanwezige asbest in Vlaamse gebouwen en woningen, gebouwd voor 2001 in kaart brengen. Door asbest
in slechte staat op te sporen en te verwijderen wil zo Vlaanderen tegen uiterlijk 2040
asbestveilig maken.
Asbestinventaris
Erkenning Confederatie Bouw: asbestherkenning en asbestinventarisatie.
IS EEN ASBESTINVENTARIS VERPLICHT?
JA: indien u werkgever bent met werknemers in dienst
De werkgever is verplicht om over een asbestinventaris te beschikken voor alle locaties waar
werknemers tewerkgesteld worden, ongeacht het bouwjaar.
De federale arbeidswetgeving en de Vlaamse Milieuwetgeving zijn hier van toepassing. (Bron wetgeving
OVAM) De federale arbeidswetgeving ter bescherming van
werknemers (Codex over het welzijn op het
werk)
JA: indien u aannemer bent
Bij afbraakwerken is een asbestinventaris verplicht.
Weldra bij verkoop:
Met de goedkeuring van het Actieplan Asbestafbouw (20 juli 2018) besliste de Vlaamse Regering dat voor
alle gebouwen met risicobouwjaar (<2001) een
asbestinventaris verplicht zal worden bij de verkoop. Deze verplichting zal vermoedelijk eind 2021 of
begin 2022 van kracht worden.
Asbestinventaris biedt duidelijkheid!
Er is steeds meer nood aan informatie over aanwezigheid van asbest in oudere woningen. Er is reeds
zorgplicht en weldra meldingsplicht bij verkoop van woning met asbest.
Wat mag blijven en wat niet? Wat zijn de gevolgen voor renovatiekosten?
Wat houdt de asbestinventaris in?
Aan de opmaak van een asbestinventaris, gaat een plaatsbezoek vooraf waarbij het gebouw systematisch en
grondig geïnspecteerd wordt op asbesthoudende materialen.
De technische informatie van het gebouw, zijn historiek en plannen worden ter voorbereiding van dit
onderzoek steeds opgevraagd. Op basis van de studie, expertise,
visuele waarnemingen en monsterafname met labo-analyse wordt een vaststelling gemaakt. De resultaten
worden overzichtelijk weergegeven met plan en foto’s in de
asbestinventaris. Als vastgoedexperten werken we hiervoor vlot samen met architecten en bouwheren.
En wat voor overige gebouwen?
Omdat het belangrijk is zo snel mogelijk het asbestpassief in kaart te brengen voor alle Vlaamse
gebouwen met een risicobouwjaar (<2001) besliste de Vlaamse
Regering ook dat alle gebouwen uiterlijk tegen 2032 over een asbestinventaris moeten beschikken. Zo’n
asbestinventaris zal opgemaakt moeten worden door een erkend
expert op basis van een standaard inspectieprotocol. De asbestdeskundige zal elk asbestinventaris
registreren in een daartoe te ontwikkelen centrale databank. Het
is de bedoeling de asbestinventaris voor woningen ook op te nemen in het reeds aangekondigde initiatief
van de Woningpas. De maatregel kadert in
het plan van de
Vlaamse overheid om Vlaanderen tegen 2040 asbestvrij te maken en te onderscheiden van ander puin voor
een optimale recyclage van bouwmaterialen.
Er zijn 2 soorten asbest-inventaris:
1. Niet-desctructieve asbestinventaris:
Registratie van alle waarneembare asbesthoudende of asbestverdachte materialen die een risico kunnen
vormen bij normaal gebruik. Dit zonder beschadigingen toe te brengen aan de materialen voor dit
onderzoek.
2. Destructieve asbestinventaris.
Hier kan men voorafgaandelijk aan de sloop, ook de ingesloten asbestmaterialen onderzoeken, om deze
nadien te laten verwijderen op de meest veilige manier. Een sloopinventaris – nu sloopopvolgingsplan
bevat als belangrijk onderdeel een asbestinventaris.
JA: bij sloopopvolgingsplan
In Vlaanderen geldt de verplichte opmaak van een sloopopvolgingsplan voor de gehele of gedeeltelijke
sloop van infrastructuurwerken (> 250 m³), residentiële gebouwen (> 5.000 m³) en niet-residentiële
gebouwen (> 1.000 m³) bij de aanvraag tot omgevingsvergunning sloop. In een sloopopvolgingsplan wordt
een inventaris opgemaakt van alle afvalstoffen die zullen vrijkomen bij de geplande sloop- en
afbraakwerken. Ook een destructieve asbestinventarisatie zit hierin dus vervat.
Verder bevat het sloopopvolgingsplan aandachtspunten en eventuele uitvoeringsbepalingen voor de
aanpak van de selectieve
sloop- en afbraakwerken.
KUUB-experten zijn erkend Tracimat-deskundigen
Voor het slopen van loodsen - grotere gebouwen die buiten het residentiële vastgoed vallen begeleiden we
u met een sloopopvolgingsplan en asbestinventaris volgens
de Tracimat-procedure. We komen ter plaatse voor controlebezoek en begeleiden u stapsgewijs voor het
afleveren van het conformiteitsattest. Met dit attest wordt
onderscheid gemaakt tussen laag- en hoogmilieurisicopuin. Zo krijgt u voor het laagmilieurisicopuin
korting bij de sloper voor dit te verwerken afval.
Meer info: tracimat.be
Plaatsbeschrijving
Erkenning Vlaams Agentschap voor Ondernemingsvorming: vastgoedexpert.
1. Plaatsbeschrijving bij aanvang der werken
Het is belangrijk om een tegensprekelijke plaatsbeschrijving uit te laten voeren voor aanvang der
werken: vb: bij renovatie of sloop.
Zo is er duidelijkheid voor alle partijen over de schade die bij de werken zou ontstaan. De voor en na
van de toestand is duidelijk beschreven door een onafhankelijk expert en sluit verdere discussie uit.
De bouwheer kan erop vertrouwen dat de plaatsbeschrijving onafhankelijk werd uitgevoerd en rekening
hield met de sleet van de bestaande toestand. Schade die wordt veroorzaakt door de werken aan het
aanpalend pand kunnen op die manier worden verhaald.
Het is een nuttig document voor zowel bouwheer, architect als eigenaar om op terug te vallen.
2. Plaatsbeschrijving voor verhuur
Wist u dat sinds mei 2007 een plaatsbeschrijving verplicht
is.
De wet vraagt om een tegensprekelijke, omstandige plaatsbeschrijving op te maken bij aanvang van de
huur. (zie art. 1730 en 1731 van het Burgerlijk wetboek).
Een plaatsbeschrijving laat toe de toestand van het vastgoed goed te kunnen vergelijken met de toestand
aan het begin van de huurperiode. Laat u na een plaatsbeschrijving op te maken, dan wordt er
verondersteld dat de huurder het goed ontvangen heeft op dezelfde manier waarop het zich bevindt op het
einde van het huurcontract.
Hoeveel tijd heeft u om een plaatsbeschrijving op te maken en te
registeren?
Bij een huurcontract van minder dan één jaar dient de plaatsbeschrijving te gebeuren binnen de 14 dagen
na aanvang van het contract. Bij een huurcontract langer dan één jaar dient dit binnen de 30 dagen te
gebeuren.
Een verslag moet tegensprekelijk zijn.
Dat wil zeggen
dat het verslag van deze plaatsbeschrijving zowel door de huurder als de verhuurder moet ondertekend
worden voor akkoord. Beide partijen krijgen, na ontvangst van het verslag, 14 dagen de tijd om hun
opmerkingen aan de expert over te maken. Tegen het einde van het huurcontract gaat de expert na of er
eventuele huurschade is en kan hiervoor kostprijs ramen.
De kostprijs voor de plaatsbeschrijving wordt 50/50 gedeeld door
de huurder en de verhuurder.
Na betaling wordt het verslag naar beide partijen opgestuurd.
Werkte u in het verleden met een makelaar die deze kost enkel aanrekent aan de huurder dan kan u de
onafhankelijkheid van het rapport in vraag stellen. De neutraliteit is bij aanvang reeds zoek.
De plaatsbeschrijving dient bij de schriftelijke
huurovereenkomst gevoegd te worden voor registratie.
De plaatsbeschrijving moet gebeuren in de periode dat het goed onbewoond
is (aan te raden) ofwel tijdens de eerste maand van bewoning (dan kan er soms al wel reeds schade zijn
ontstaan).
Schade:
Het is belangrijk dat de plaatsbeschrijving op een zeer gedetailleerde wijze gebeurt. Zo kunnen beide
partijen aantonen welke schade reeds aanwezig was of tijdens de duur van het huurcontract ontstond.
Schade veroorzaakt door ouderdom en normale sleet of overmacht, of door het normale gebruik van het
gehuurd goed zal de expert niet aanzien als schade die vergoed moet worden.
Wenst u problemen te vermijden dan laat u best door een
onafhankelijk
expert een plaatsbeschrijving opmaken.
Taxatie
Erkend schatter expert: Vlabel identificatienummer:
- Linne Vervaecke: 005209450169
Als vastgoedexperten weten we met welke zaken we rekening moet
houden. Daarnaast volgen we de vastgoedmarkt op de voet. Voor een correcte analyse houden we eveneens
rekening met alle voor- en nadelen van het onroerend goed. Wij kunnen voor u naast de intrinsieke of
venale waarde eveneens een vrijwillige openbare verkoopwaarde of verhuurwaarde bepalen. Voor onze
waardebepaling gebruiken we maatstaven die 2 jaarlijks geïndexeerd worden en doen we nazicht over de
huidige marktprijzen.
Een vastgoedexpert werkt met kennis van zaken en biedt u meer zekerheid, dankzij een
professioneel en uitgebreid advies over uw vastgoed of project. Afhankelijk van de opdracht
maakt een expert een uitgebreid verslag op van een taxatie, een plaatsbeschrijving of een
asbestinventarisering.
Verkopers worden vaak geconfronteerd met een groot kwaliteitsverschil tussen de verschillende
commerciële
schattingen die gratis aangeboden worden.
Het is mogelijk dat u enkel de meest gunstige maximale commerciële verkoopprijs voorgesteld krijgt of
net
andersom. Soms gebeurt dit al na een flitsbezoek aan uw woning en krijgt u meteen het resultaat ter
plaatse voorgeschoteld zonder verder nazicht. Dat is niet altijd zeer geruststellend.
Ook kandidaat kopers hebben soms hun twijfels over de correcte vraagprijs van het vastgoed dat ze
overwegen aan te kopen. Een beroep doen op een vastgoedexpert bespaart al een heleboel kopzorgen. Een
2e
professionele opinie is niet alleen geruststellend voor beide partijen, het kan heel wat tijd besparen,
versterkt uw argumentatie en is eveneens nuttig voor kopers en verkopers die het verslag wensen voor te
leggen aan hun financiële instelling.
Neutrale informatie is van onschatbare waarde.
Het resultaat staat trouwens een toekomstige samenwerking met een vastgoedmakelaar
naar uw keuze niet in de weg. U heeft echter na onafhankelijke schatting veel beter de touwtjes in
handen
en staat sterker om
een correcte verkoopprijs te kunnen instellen. Als koper kan u met advies van een vastgoedexpert met
een geruster gevoel en versterkt advies schakelen naar de aankoop van uw droomwoning of investering.
De verkoop of aankoop van vastgoed is belangrijk. Een goede raad is goud
waard.
Informatie van een vastgoedexpert is eveneens nuttig en bruikbaar indien u een uitgebreid verslag wenst
voor te leggen aan de bank. We bezorgen u een duidelijk rapport met foto's,
afmetingen en enkele stedenbouwkundige aspecten die belangrijk zijn voor de verkoop.
VERSLAG
Het verslag van de waardebepaling, de asbestinventaris of de plaatsbeschrijving wordt u binnen de 7
dagen bezorgd. U ontvangt eveneens een digitaal exemplaar van uw expert. Dit verslag is strikt
vertrouwelijk. Het is interessant voor u om deze informatie over uw woning te kennen.
Het deskundig verslag is overzichtelijk en begrijpbaar. Dit verslag is gebaseerd op technische
en
economische overwegingen en bevat foto's, stedenbouwkundige informatie, een algemene beschrijving,
kwaliteit van de constructie en de voor- en nadelen van het onroerend goed. We lichten het rapport
eveneens toe.